Bizi Lükse Nasıl Alıştırdılar? “Sex And The City” ile Alışveriş ve Harcama Alışkanlıklarını Değiştirmek
Lüks kavramı, belli maddi imkanlara sahip kitlelere yönelik özel üretimleri kapsamaktadır. Tarihte satın alma ve lüks yaşama kapsamına yalnızca yönetici sınıfı dahilken, günümüzde özellikle beyaz yakalı olarak adlandırılan kesimin de bunu başarabildiği görülmektedir. Aslında bunu değiştiren ya da beyaz yakalı departmana bunu empoze eden dizi ‘Sex and The City’ oldu. Sebebin pazarlama olduğunu fark ettiniz mi? .
Sex and The City, 1998-2004 yılları arasında ABD’nin New York kentinde yaşayan 4 beyaz yakalı kadının hikayesini anlatan 94 bölümlük bir TV dizisidir.
Bu serinin alışveriş tarafında ve hatta genel olarak harcama alışkanlıklarında yarattığı etki, insanların bir kesimi üzerinde etkili oldu. Yıllarca milyonlarca insan diziyi izledi. Lüks yaşam tarzı bu 4 hanımın aşk ve kariyer hikayelerine çok güzel bir şekilde yerleştirilmiş. Çünkü pazarlama bunu gerektiriyordu.
Başrol oyuncusu Carrie Bradshaw lüks markalar giyiyordu ve özellikle alışveriş yapmaktan keyif alıyordu. Yiyip içtikleri yerler lüks yerlerdi. Dediğimiz gibi lüks tüketimin artık eğitimli ve profesyonel kesime yayılması gerekiyor ki pazar büyüsün.
Bu konuda Bakın Astsubay Bilge TikTok’ta bu pazarlama şeklinin dayatılmasını nasıl açıklıyor?
“Paramın görebileceğim yerde olmasını, dolabımda asılı kalmasını severim” gibi ifadeler
“Bazen akşam yemeği yerine Vogue alırdım, sanki beni daha çok doyuruyormuş gibi hissettim.” gibi saçma sapan sözler var.
“Artık saçmalık diyorum ama ben de daha gözlerim açılmadan manipüle edildim. Hala atıştırmalık olarak izliyorum ama artık ‘yemiyorum'” diyor ve finansal okuryazarlık konusunda kaydettiği ilerlemeyi de aktarıyor.
Bir nesil beyaz yakalı işçi olmanın güzel hayaliyle büyüdü. Günümüzde İstanbul’da, Türkiye’nin New York’unda eğitim sisteminin büyük birikimi, barınma, sosyal ve ekonomik sorunlar ve beyaz yakalı maaşlarının eski atmosferinden uzak olması nedeniyle “lüks yaşam” bir hayal haline geldi.
Ne düşünüyorsun? Yorumları memnuniyetle karşılıyoruz.
Videonun tamamını buradan izleyebilirsiniz.